VPN (ang. Virtual Private Network) to technika zapewniająca połączenie dwóch maszyn (komputerów) z wykorzystaniem sieci publicznej (np. Internetu) w taki sposób, iż komputery te „widzą się” nawzajem, tak jakby znajdowały się fizycznie w jednej sieci. Dodatkowo ruch w tunelu VPN może być szyfrowany.
Pracownikom PG oferowana jest usługa VPN umożliwiająca pracę z lokalizacji zdalnej (np. z domu lub z miejsca wyjazdu służbowego) tak, jak gdyby komputer użytkownika podłączony był do sieci uczelnianej PG. Możliwość ta jest szczególnie przydatna nauczycielom akademickim, którzy z domu mogą np. wypełniać protokoły egzaminacyjne w systemie Moja PG. Tradycyjnie, zestawienie takiego połączenia wymaga m.in. instalacji dodatkowego oprogramowania, zapewnienia właściwych i aktualnych certyfikatów oraz wykonywania odpowiednich czynności. Taki sposób pracy bywa wymagający pod względem technicznym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, CUI oferuje usługę VPN-a w oknie przeglądarki internetowej (SSL-VPN), dużo prostszą w obsłudze:
- bez instalowania i konfigurowania dodatkowego oprogramowania,
- bez generowania i regularnego odświeżania certyfikatów.
Usługa ta sprawdzi się w przypadku uzyskiwania dostępu do „typowych” usług IT, takich jak portal Moja PG lub Repozytorium Dokumentów. Uzyskanie niestandardowych dostępów po VPN-ie (np. do określonych stacji roboczych) nadal wymagać będzie zastosowania oprogramowania OpenVPN.
Dla kogo?
Usługa udostępniana jest pracownikom PG posiadającym aktywne konto w systemie Moja PG. VPN przez przeglądarkę może zostać również włączony dla studentów - na wniosek pracownika. Więcej informacji na stronie pomocy.
Jak uzyskać dostęp?
Do uzyskania dostępu wystarczy urządzenie podłączone do Internetu oraz nowoczesna przeglądarka internetowa, taka jak: Mozilla Firefox, Chrome, Opera lub Edge w zaktualizowanej wersji. W przeglądarce należy wejść na adres vpn.pg.edu.pl i zalogować się, podając login i hasło jak do portalu Moja PG.
Gdzie znaleźć pomoc?
Wsparcie w postaci instrukcji obsługi dostępne jest na stronie pomocy.
Wsparcie w tym zakresie zapewnia również Zespół Helpdesk. Informacje o sposobie kontaktu z Helpdeskiem zamieszczono na stronie wsparcia.