Zmiany wprowadzone w usługach IT we wrześniu 2025 | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-09-29

Zmiany wprowadzone w usługach IT we wrześniu 2025

Gmach Główny PG

Najważniejsze zmiany w usługach informatycznych PG:

  • Stypendia – przebudowa procesu wnioskowania o pomoc materialną (stypendia) pod kątem obsługi doręczania dokumentów elektronicznych pod rygorem KPA wewnątrz systemu. Dzięki tym zmianom znika konieczność drukowania dokumentów, korzystania z serwisu ePUAP, eDoręczeń, czy pojawiania się osobiście w Komisji Stypendialnej.
    Całość procesu jest realizowana zdalnie, jedynie w oparciu o portal Moja PG. Dotyczy to zarówno procesu wnioskowania, wzywania do uzupełnienia, uzupełniania dokumentów, wydawania decyzji, jak i składania odwołań.

    Zmiany dotyczą dwóch aplikacji:

    Student:
    • uproszczone wnioskowanie (automatyczna ścieżka elektroniczna)
    • większa przejrzystość procesu (wgląd w aktualny stan sprawy i wszystkie dokumenty z nią związane)
    • możliwość składania dodatkowych dokumentów w postaci elektronicznej
    • rozbudowa wniosku o stypendium socjalne o sekcję dochodów i źródeł utrzymania (wcześniej realizowana jako dodatkowy dokument papierowy załączany do wniosku)

    Stypendia:
    • szereg zmian na potrzeby Komisji Stypendialne pozwalający na sprawną pracę w kontekście nowego procesu
    • rozbicie procesu zatwierdzania i publikacji decyzji na dwa rozdzielne etapy
    • lepsza integracja z EZD w zakresie procesu podpisywania decyzji
    • ujednolicony dostęp do dokumentów złożonych w ramach danego wniosku i powiązanej w nim sprawy
  • Nauka – wdrożenie mechanizmu automatycznej, dwukierunkowej integracji modułu prac naukowo-badawczych z repozytorium Polskiej Biblioteki Naukowej (PBN). Dodane funkcjonalności są kluczowe pod kątem zbliżającej się ewaluacji osiągnięć naukowych Uczelni. Zmiany obejmują:
    • możliwość masowego importu informacji na temat pracowników naukowych, dyscyplin naukowych, czasopism, wydawnictw i konferencji z PBN do Moja PG
    • możliwość masowego eksportu prac N-B z Moja PG do modułu repozytoryjnego PBN oraz automatycznego dodania ich do profilu instytucji PG
    • rozszerzenie katalogów czasopism, wydawnictw i konferencji o identyfikatory PBN
    • dodanie do szczegółów prac N-B informacji o dacie eksportu i identyfikatorach PBN
  • mLegitymacja – od 1 października 2025 r. system Moja PG umożliwia obsługę mLegitymacji dla studentów posiadających PESEL bez konieczności wcześniejszego składania wniosku o fizyczny blankiet (ELS). Po samodzielnym dodaniu zdjęcia przez studenta (w systemie Moja PG) i weryfikacji zdjęcia w Dziekanacie (przy osobistej wizycie) możliwe będzie bezpłatne pobranie mLegitymacji do aplikacji mObywatel.
  • Usługa przeglądarkowego VPN-a – uruchomiono nową usługę przeglądarkowego VPN-a, która umożliwia dostęp do kluczowych systemów informatycznych Politechniki Gdańskiej (m.in. Moja PG, TETA ME, EZD, Repozytorium dokumentów) spoza sieci uczelnianej – bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania (korzystanie z aplikacji OpenVPN nie jest już wymagane). Nowa usługa dostępna jest dla wszystkich pracowników PG pod adresem: vpn.pg.edu.pl

    Szczegółowe instrukcje użytkownika znajdują się w systemie pomocy PG:

Kompletną listę zmian w oprogramowaniu można znaleźć na stronie CUI.

10 wyświetleń