Data dodania: 2025-09-29
Zmiany wprowadzone w usługach IT we wrześniu 2025

Najważniejsze zmiany w usługach informatycznych PG:
- Stypendia – przebudowa procesu wnioskowania o pomoc materialną (stypendia) pod kątem obsługi doręczania dokumentów elektronicznych pod rygorem KPA wewnątrz systemu. Dzięki tym zmianom znika konieczność drukowania dokumentów, korzystania z serwisu ePUAP, eDoręczeń, czy pojawiania się osobiście w Komisji Stypendialnej.
Całość procesu jest realizowana zdalnie, jedynie w oparciu o portal Moja PG. Dotyczy to zarówno procesu wnioskowania, wzywania do uzupełnienia, uzupełniania dokumentów, wydawania decyzji, jak i składania odwołań.
Zmiany dotyczą dwóch aplikacji:
Student:- uproszczone wnioskowanie (automatyczna ścieżka elektroniczna)
- większa przejrzystość procesu (wgląd w aktualny stan sprawy i wszystkie dokumenty z nią związane)
- możliwość składania dodatkowych dokumentów w postaci elektronicznej
- rozbudowa wniosku o stypendium socjalne o sekcję dochodów i źródeł utrzymania (wcześniej realizowana jako dodatkowy dokument papierowy załączany do wniosku)
Stypendia:- szereg zmian na potrzeby Komisji Stypendialne pozwalający na sprawną pracę w kontekście nowego procesu
- rozbicie procesu zatwierdzania i publikacji decyzji na dwa rozdzielne etapy
- lepsza integracja z EZD w zakresie procesu podpisywania decyzji
- ujednolicony dostęp do dokumentów złożonych w ramach danego wniosku i powiązanej w nim sprawy
- Nauka – wdrożenie mechanizmu automatycznej, dwukierunkowej integracji modułu prac naukowo-badawczych z repozytorium Polskiej Biblioteki Naukowej (PBN). Dodane funkcjonalności są kluczowe pod kątem zbliżającej się ewaluacji osiągnięć naukowych Uczelni. Zmiany obejmują:
- możliwość masowego importu informacji na temat pracowników naukowych, dyscyplin naukowych, czasopism, wydawnictw i konferencji z PBN do Moja PG
- możliwość masowego eksportu prac N-B z Moja PG do modułu repozytoryjnego PBN oraz automatycznego dodania ich do profilu instytucji PG
- rozszerzenie katalogów czasopism, wydawnictw i konferencji o identyfikatory PBN
- dodanie do szczegółów prac N-B informacji o dacie eksportu i identyfikatorach PBN
- mLegitymacja – od 1 października 2025 r. system Moja PG umożliwia obsługę mLegitymacji dla studentów posiadających PESEL bez konieczności wcześniejszego składania wniosku o fizyczny blankiet (ELS). Po samodzielnym dodaniu zdjęcia przez studenta (w systemie Moja PG) i weryfikacji zdjęcia w Dziekanacie (przy osobistej wizycie) możliwe będzie bezpłatne pobranie mLegitymacji do aplikacji mObywatel.
- Usługa przeglądarkowego VPN-a – uruchomiono nową usługę przeglądarkowego VPN-a, która umożliwia dostęp do kluczowych systemów informatycznych Politechniki Gdańskiej (m.in. Moja PG, TETA ME, EZD, Repozytorium dokumentów) spoza sieci uczelnianej – bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania (korzystanie z aplikacji OpenVPN nie jest już wymagane). Nowa usługa dostępna jest dla wszystkich pracowników PG pod adresem: vpn.pg.edu.pl
Szczegółowe instrukcje użytkownika znajdują się w systemie pomocy PG:- wersja polska: VPN przeglądarkowy – wygodny dostęp do kluczowych systemów PG
- wersja angielska: Browser-based VPN EN – convenient access to key PG systems
Kompletną listę zmian w oprogramowaniu można znaleźć na stronie CUI.
10 wyświetleń